Naomi Louwerens

Naomi Louwerens

Meer dan 180.000 Instagram volgers, hoe dan?


Naomi Louwerens is geen BN'er, model of schattig huisdier, toch heeft zij een Instagram account met het enorme aantal van meer dan 180.000 volgers.

Nee haar volgers zijn ook niet gekocht. Hoe heeft ze dit enorme aantal voor elkaar gekregen?

Wat kunnen wij van haar leren? Wij willen alles weten.

Stel je eens voor?


Ik ben Naomi Louwerens, online marketeer, freelance consultant, PR-en social media manager, reis blogger en professional hotel tester. Op social media en online ook wel bekend onder de naam AuthenticChica wat staat voor een oprechte meid, die houdt van erfgoed, historie en dingen met een bijzonder verhaal, klasse en stijl. Ik heb een grote passie voor reizen, waarin ik deze elementen combineer door bijzondere plekjes en accommodaties te verkennen, gecombineerd met een vleugje luxe.


5 jaar geleden heb ik, om deze passie en tips te kunnen delen met de rest van de wereld, mijn eigen website en Instagram account @authenticchica opgezet. Hier deel ik veel eigen foto’s, authentieke verhalen en tips met betrekking tot reizen en lifestyle, gebaseerd op mijn eigen ervaringen. Hiervoor heb ik ondertussen met zo’n 200 hotels en merken zoals o.a.Hilton en Banyan Tree Hotels, Zoover, Beachlife, Cowboy’s Bag, DJI Global, en verschillende bestemmingen mogen samenwerken ter promotie. 

 

Daarnaast ben ik 3,5 jaar geleden ook voor mezelf begonnen als freelancer, waardoor ik met nog eens 100 merken en bedrijven heb kunnen samenwerken, zoals o.a. Nikon, Peugeot, Bjorn Borg, LaDress, Goldbergh, Bilderberg Hotels, 333Travel, Allianz Travel Insurances, Dominicaanse Republiek, Ierland en Aruba Tourism, en ondertussen al 38 groeps workshops, privé consults en custom-masterclasses heb mogen geven aan zo’n 150 freelancers/start-ups.


Hoe lang ben je al ondernemer?

Na meer dan 18 jaar in de mode en marketing gewerkt te hebben voor verschillende grote bedrijven en merken, waarbij ik vaak nieuwe afdelingen, merken en zelfs nieuwe functies heb opgezet voor anderen, heb 3,5 jaar geleden toch de sprong in het diepe gewaagd om mijn eigen PR & Marketing bureau: Authentic Chic Travel and Lifestyle op te zetten.

Hiermee help ik bedrijven, bestemmingen, merken en andere freelancers als consultant, social media manager en zet ik off-en online marketing campagnes op, met name in de toerisme-, hospitality- en lifestyle branche, zoals de naam al deed vermoeden.


Heb je voor jezelf bepaalde doelen gesteld? 

Ik stel mezelf ieder jaar doelen en evalueer die ook altijd tussentijds en aan het eind van ieder jaar. Mijn doel toen ik startte met mijn website en social media accounts was vooral om mensen te inspireren, om te connecten met gelijkgestemden en nog beter te worden op het gebied van social media en online marketing, wat in 2015 nog erg in ontwikkeling was.

Dat ik van mijn hobby mijn beroep kon maken was altijd een droom en tevens een groot doel, alleen had ik niet verwacht dat dit zo snel zou gaan met behulp van social media.


Hoe lang zit je al op Instagram?

Met @authenticchica toevallig sinds vorige maand precies 5 jaar, aangezien ik mijn account op 25 mei 2015 heb aangemaakt. Maar met mijn privé account, waarmee ik gestart ben voor mijn werk in de mode destijds, reeds 6 jaar, sinds begin april 2014.


Is het moeilijker nu om meer volgers te krijgen met de constant verbetering van het algoritme van Instagram?


Het algoritme maakt dit zeker niet makkelijker, en daarnaast wordt de concurrentie op Instagram ieder jaar groter! Zo zijn er nu al 1 miljard actieve gebruikers wereldwijd, ten opzichte van 400 miljoen toen ik startte in 2015.

Toevallig heb ik hier net een blog over geschreven met veel tips hoe om te gaan met de laatste updates van het algoritme: 

Het blijft echter toch testen per account wat het beste werkt, aangezien het algoritme zich aanpast aan jouw doelgroep en gedrag op social media en hierdoor dus voor iedereen anders werkt.



Heb je altijd het doel gehad om veel volgers te krijgen?


Ik ben best wel een streber, dus als ik ergens aan begin, dan wil ik dat ook goed doen en ga ik er vol voor. Veel volgers was vroeger zeker wel het ultieme doel, echter had ik op dat moment geen exact getal in mijn hoofd en vond ik 100.000 al heel wat! Nu ben ik echter van mening dat alleen veel volgers niet zaligmakend is.


Wat was het moment dat je dacht Instagram is echt iets voor mij?

Ik ben begonnen met Pinterest voor mijn werk in de mode, om nog meer inspiratie op te doen en moodboards te maken voor de winkels waarvoor ik inkocht en de merken die ik destijds ontwierp. Ik ben altijd al erg visueel ingesteld geweest, dus dat paste perfect bij mij. Op dat moment was Instagram nog erg nieuw, maar toen ik daar eenmaal mee begon merkte ik gelijk dat IG nog beter bij me paste. 

Met name het feit dat je in de app je foto’s kan bewerken om zo alledaagse momenten extra bijzonder te maken sprak mij erg aan, en sindsdien was ik verkocht! 

Waarom zijn veel volgers belangrijk op Instagram?

Veel volgers op social media is niet alleen een status symbool, maar dit getal geeft met name social proof weer. Uit verschillende onderzoeken blijkt namelijk dat 80% van de mensen tegenwoordig eerst naar de social media accounts kijkt (in plaats van naar de website) voordat ze besluiten een bedrijf of merk überhaupt te vertrouwen of serieus te nemen. 

Veel volgers geeft hierbij dus het signaal af dat je merk/bedrijf toonaangevend is en door anderen gewaardeerd wordt, oftewel de gedachte: ‘dan zal het wel goed zijn’.



Wat levert het op?

Dat ligt helemaal aan wat je ermee doet. Veel volgers zonder interactie en communicatie is loze waarde. Als je wil verkopen en overtuigen met je account hebben veel volgers zeker potentie. Maar Instagram is eigenlijk van origine een inspiratie en netwerk kanaal, dus om hier te kunnen verkopen zul je je volgers alsnog moeten overtuigen met de juiste foto’s en teksten, en hun vertrouwen moeten winnen door op de juiste manier te communiceren. Hierbij is de juiste content en interactie dus onmisbaar.


Wat zijn je tips om meer volgers te krijgen?


Helaas is dit niet 1 ding, maar meerdere elementen bij elkaar die het verschil maken! 

Een aantal belangrijke basis tips zijn:

Alleen kwalitatief goede foto’s posten die passen bij je merk en doelgroep

Consistent meerdere keren per week posten

Met goede teksten die interactie en betrokkenheid opwekken

De juiste # gebruiken voor jouw doelgroep en content

Zelf ook initiatief nemen en mensen benaderen

Snel en regelmatig nieuwe functies van Instagram benutten, zoals Instagram Stories

Zelf ook meer mensen volgen die aansluiten bij jouw doelgroep en merk/product/bedrijf

En ga zo maar door, het is niet voor niks dat mijn basis cursus Instagram marketing alleen al 3 uur duurt.



Dank je voor je tips, maar wat zijn echte hacks die je snel volgers op kan leveren? ;)


Zelf veel mensen volgen levert ook sneller meer volgers op. Vroeger zijn veel accounts zo heel snel gegroeid, omdat ze soms wel meer dan 10.000 mensen volgden. Op dat moment heeft Instagram een maximum ingesteld van 7.500 mensen die je nu zelf nog kan volgen. Dat staat alleen wel een beetje wanhopig, en is met name voor merken niet goed voor je geloofwaardigheid. 

Daarnaast krijg je op die manier ook minder nuttige volgers die niet altijd passen bij je doelgroep, tenzij je heel gefocust alleen mensen volgt die bij je account passen.



Waarom niet gewoon volgers kopen?

Dat is puur image met loze waarde. Zoals ik al eerder in dit interview zei; als je iets wil verkopen aan je volgers of hen wil overtuigen, dan zal je hun vertrouwen moeten winnen door interactie en communicatie. Gekochte volgers zijn vaak niet actief, niet geïnteresseerd in je product, bedrijf of merk, of gewoon nep (robot) accounts, waar je dus (verkoop technisch) niks aan hebt.

Hoe ziet je Instagram account er over 3 jaar uit?

In principe is mijn stijl vrij consistent, omdat ik mijn @AuthenticChica account ook meer zie en manage als een merk. Daardoor beperk ik me wel in bepaalde onderwerpen, maar wil ik ook de veelzijdigheid van mijn karakter en creativiteit laten zien in mijn IG feed door dynamische en kleurrijke foto’s te maken en posten van al het moois op deze wereld.

Ook vind ik het erg interessant om terug te kijken op mijn posts van de afgelopen jaren en te zien dat mijn content gelukkig in de loop der tijd wel kwalitatief verbeterd is (al zeg ik het zelf😊).



Wat is naast Instagram een sociaal media kanaal waar je veel tijd aan zou willen besteden en waar voor de toekomst muziek in zit?

Dat is een lastige vraag en heel erg afhankelijk van je doelgroep. Zo is Tiktok nu bijvoorbeeld hard in opkomst, maar met zijn snelle ‘gekke’ filmpjes nog vooral gericht op een erg jonge doelgroep, maar zeker goed om in de gaten te houden. 

Er zijn de afgelopen jaren verschillende nieuwe social media platformen opgekomen die het uiteindelijk toch niet wonnen van de grote spelers. Daarom vind ik het best zonde om daar te veel tijd aan te besteden als ze zich nog niet bewezen hebben, met name omdat er maar 24 uur in een dag zitten helaas:P

Van de huidige grote spelers is Instagram nog steeds het hardst groeiende internationaal, maar in Nederland groeit LinkedIn bijvoorbeeld ook vrij hard door, wat erg nuttig kan zijn voor netwerken en B2B.

Daarnaast zijn Youtube en Facebook zowel internationaal, als in Nederland, nog steeds de belangrijkste social media platformen en ook constant in ontwikkeling. Zo wordt video content steeds belangrijker en gaat FB nu bijvoorbeeld ook starten met FB shops, waarmee je direct via FB en IG zal kunnen verkopen, wat erg interessant kan zijn voor de toekomst.

Het feit dat FB de laatste tijd minder hard groeit wil dus niet zeggen dat het minder belangrijk is voor je bedrijf, met name met nieuwe ontwikkelingen zoals deze.




Wat zijn je doelen om nog te verwezenlijken op zakelijk vlak?


Mijn doelen zijn constant in ontwikkeling, gelukkig heb ik een aantal al verwezenlijkt, maar er komen ook steeds nieuwe bij, en andere worden bijgesteld aan de hand van huidige ontwikkelingen, zeker nu met de corona crisis.

Zo had ik als doelstellingen voor dit jaar o.a.: meer samen te werken om krachten te bundelen, vooral met leuke en inspirerende mensen. En daarnaast efficiënter werken en een nog betere work-life balance uit bouwen. 

En daar zijn nu bijgekomen: mijn bedrijf flexibeler en minder kwetsbaar maken door online cursussen op te zetten, naast mijn offline workshops en consults. Een geautomatiseerd online sales-en marketing systeem inrichten, en mijn netwerk nog verder en strategischer verbreden. 




Denk je dat je zonder voorafgaande doelen bereikt zou hebben wat je nu bewerkstelligt hebt?


Zeker niet! Focus is naar mijn mening van groot belang voor ondernemers, die vaak overlopen van ideeën. Daarom helpt doelen stellen mij enorm, omdat ze me richting, structuur en rust geven. Elementen die essentieel zijn voor mijn karakter en daarnaast helpt het om grote taken op te delen en behapbare elementen. 

Wel vind ik een gezonde work-life balance ook erg belangrijk en dus luisteren naar je gevoel, waardoor bepaalde doelen soms tussentijds bijgesteld moeten worden! Hierbij kies ik ervoor om trouw te blijven aan wat bij me past en goed te blijven evalueren gedurende het jaar, maar natuurlijk wel met behoud van discipline.


Van welke mensen op Instagram leer jij om beter te worden?

Er zijn zo veel inspirerende accounts te vinden op Instagram, dat maakt het juist zo leuk!

Hierbij maak ik onderscheid tussen inspiratie en aspiratie accounts, aangezien niet alle content aansluit bij mijn concept en doelgroep. De aspiratie accounts hebben vaak wel overkomsten met de mijne, maar zijn naar mijn mening een stuk beter of verder dan ik, waardoor ze mij uitdagen nog beter mijn best te doen. 

Met de meeste van hen heb ik ook leuk contact, waardoor we van elkaar kunnen leren en elkaar verder kunnen helpen door elkaar te promoten en indien mogelijk samen te werken aan projecten:

@tourdelust

@ofleatherandlace

@autumrainn

@helloemilie

@marinacomes

@larissadening


Uit welke accounts haal jij je inspiratie?

Dit zijn accounts die mij enorm inspireren, maar vaak ook weer heel anders zijn dan de mijne. Ze hebben een andere doelgroep of compleet andere editing stijl en niche. Hier haal ik wel weer elementen uit die ik op mijn manier kan toepassen voor mijn eigen account. En daarnaast geniet ik enorm van hun foto’s en creaties, want inspiratie en connectie is waar het voor mij op Instagram in de 1e plaats om gaat:

@marisa

@memyselfandsteph

@followmeaway

@boyanoo

@saltinourhair





Wil jij meer weten over Naomi? Kijk hier op haar website,Linkedin ,Pinterest,Facebook of Instagram.



Share by: